Wednesday, April 30, 2014

Resepi 317 : Homemade Seri Kaya

Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera


Kali ni ABM buat
Seri Kaya
untuk dimakan bersama roti dan sebagainya.
Maklumlah, duduk di perantau ni,
teringin pulak nak makan roti dengan Kaya ni kan.
Nak beli kat kedai memang tak ade lah.
Tapi, disebabkan ABM tak ada daun pandan,
ABM gunakan pandan paste.
Sebab tu warna nya hijau lumut sikit.
Warna originalnya warna kuning keemasan.


Resepi ni sangat mudah,
Bahan pon sikit je yang digunakan.
Resepi asal ABM rujuk di blog Che Mat Gebu kita tu.
Tapi, ABM alter sikit2.
Che Mat gunakan whole eggs,
Tapi ABM gunakan kuning telurnya sahaja.
Sebabnya untuk dapatkan tekstur seri kaya yang lebih licin.
Kalau sekali sekala surirumah2 nak buat homemade seri kaya,
apa salahnya kan.


 BAHAN BAHAN

Seri Kaya
4 biji kuning telur saiz besar
300ml pati santan segar (ABM guna dalam kotak)
200g gula kastor
2 helai daun pandan disimpul (ABM guna paste pandan)
garam secukup rasa

Caramel
60g gula pasir
130ml air


CARA CARA

Caramel
1. Didalam periuk kecil, masukkan gula. Biarkan gula menjadi karamel keperangan. Jangan terlalu hitam sangat ya. Nanti pahit pulak.
2. Kecilkan api dan dengan segera masukkan air kedalamnya. PASTIKAN anda jauh sikit dari dapur ketika masukkan air kedalam periuk berisi karamel kerana karamel memercik. HATI HATI ya!

Seri Kaya
1. Didalam mangkuk lain, masukkan kuning telur dan gula, Kacau sebati. Masukkan pula garam dan pati santan. Kacau sehingga gula larut.
2. Dengan perlahan, masukkan air karamel yang panas tadi kedalam bekas berisi adunan santan. Masukkan sambil mengacau adunan. Nanti berketul pulak.
3. Nak selamat, tapiskan adunan dan masukkan kembali kedalam periuk.
4. Gunakan api sederhana. Gunakan senduk kayu dan kacau adunan sehingga menjadi seperti kastard. Ketika ini, adunan akan berbuih dan pekat.
5. Kecilkan api dan teruskan mengacau. Buih2 pada adunan akan mulai hilang dan adunan semakin licin dan berkilat. Tapi masih belum likat dan pekat. Teruskan mengacau lebih kurang 45-60minit.
6. Adunan akan semakin likat dan berkilat. Jika dah pekat bagi anda, matikan api. Adunan akan menjadi lebih likat ketika sejuk.
7. Sementara tunggu adunan likat, bekas kaca untuk seri kaya hendaklah direbus dengan air panas. Ini untuk menjadikan seri kaya lebih tahan lama. Rebus bekas dengan penutupnya. Kemudian, keringkan. Barulah boleh dimasukkan seri kaya yang dah siap tadi kedalamnya.
8. Jika seri kaya sudah berada pada suhu bilik, boleh lah dimasukkan kedalam peti ais untuk jangka hayat lebih lama.

ENJOY!


7 comments:

Mohammad Majduddin said...

wah buat kaya. sat lg bolehlah cuba buat nutella. :D

cheq da said...

Wah nampak tul abm..suri rumah pun tak buat sendiri kaya beli jea di kedai..hihihi

A.B.M said...

[majdud]
alaaaa. nutella cam susahhh jeeekkkk. sobss teringin gak nk buat. sbb yg ade kat kedai mahal naw naw!

A.B.M said...

[cheq da]
skali skala buat sendiri pon boleh jugak cheq daa. puas hati gitu. haha

♥ Ummu ♥ said...

Terima kasih untuk resepi. best. pekat. smooth.

ludfiansyah bandung said...

Terimakasih informasinya sangat bermanfaat ,saya suka artikelnya, ini bisa jadi alternatif untuk persiapan pensiun,pendidikan,dll :
Melipatgandakan asset cara aman terukur dengan berkebun jabon
http://i-gist-indonesia.blogspot.co.id/p/blog-page_9.html

Nas said...

Sedang memcari cara buat seri kaya sedap. Jumpa blog ni. Terima kasih.
Boleh tanya sikit tak. Yg org jual kat kedai, mereka bubuh apa ya bagi tahan lama. Untuk komersil.
tk.