Monday, June 10, 2013

Tips dan Info : Self-Rising Flour Substitution - Alternatif lain Tepung Naik Sendiri

Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera


Dah lama rasanya ABM tak kongsikan
tips dan info tentang makanan.
So, harini ABM mls nak masak,
takdelah resepi yg nak diupdate.
Tapi, entry ni disediakan
untuk sesape yg baru berjinak2 dengan dunia baking.
ABM pon baru je nak masuk tahun ke 3
berkecimpung dalam dunia masakan ni.
Kalau nk diibaratkan baby tu, belum lg pandai bercakap
dengan sempurna.
Tapi, dalam pembelajaran tu, apa yg kita tahu,
haruslah dikongsi bersama.
Ilmu yg baik tu kan asalnya dari yg Maha Esa.
Tak salah berkongsi walaupon ianya nampak remeh dan mudah.
kan?
Ada sesetengah resepi yg biasanya menggunakan self-rising flour ni
untuk membuat kek dan sebagainya.
Kami di jepun ni memang susah nak jumpa tepung ni kat kedai.
So, ni antara alternatif lain utk gantikan self-rising flour.
Rujukan ABM rujuk disini


BAHAN BAHAN
(1 cawan)

1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil garam halus


CARA CARA
1. Satukan kesemua bahan. Gaul sebati dan siap untuk digunakan.

ENJOY!

2 comments:

hitomi lavender said...

Assalammualaikum..abm..hehe..lma x mengomen kt cni..semakin cntik blog abm..:-)

A.B.M said...

wsalam.. :)
Selamat bertemu kembali. hihi